20 Nisan 2008 Pazar

[Daughters_of_Ataturk] 20 NISAN TURK TOPLULUKLARINDAN HABERLER -CEKIRDEK HAREKATI - BASARILI KOY ENSTITULERINI NEDEN KAPANDI? – BERLINDE ILK SINSI ERMENI KATLIAMI ANISINA

 

 

Turkish Forum'u Ya$atacak Olan

AIDATLARINIZ VE BAGISLARINIZI LUTFEN YARINA BIRAKMAYINIZ

http://www.turkishforum.com/tr/bagis.html

 

Turkce Karakterler Kullanilmisdir Okumak Icin Turkish ISO Veya UTF-8 Tarayici Dil Kodlamasini Seciniz.

 

Please Set Your Browzers To UTF-8 Or Turkish ISO

 

 

TURKISH FORUM GRUBUNUZA BAŞARILARININ DEVAMI İÇİN DESTEK OLUNUZ !

 

 

 iCiNDEKiLER/Index: 

 

1-     CEKIRDEK HAREKATI

2-     TURK TOPLULKLARINDAN HABERLER (Jale Bakova tarfindan Derlenmisdir)

 

             -ALMANYA -FREIBURG KENTiNDE COĞUNLUKLA YABANCILARIN OTURDUĞU EVDE YANGIN: 2 OLÜ

 

             -ALMANYA -GENCLERiN ÜCTE BiRi YABANCI SAYISINI COK FAZLA BULUYOR

 

            -ALMANYA  -EYALET iCi$LERi BAKANLARI, A$IRI SAĞCI NPD'NiN  KAPATILMASI KONUSUNDA ANLA$AMIYOR  -A$IRI SAĞCILAR, SAKSONYA-ANHALT EYALETi

iCi$LERi BAKANINI TEHDiT EDiYOR

 

             - HESSEN´DE EN BÜYÜK VATANSPOR

 

             - iSPANYA'DA ETA GERiLiMi

 

             -MAKEDONYA iLE YUNANiSTAN ARASINDAKi iSiM KRiZi   -BM OZEL TEMSiLCiSi NIMETZ'DEN, HIZLI COZÜM CAĞRISI

 

 

     3- KOY ENSTITULERI NICIN BASARISIZ OLDULAR? Cok ba$arIlI oldular ve bu ba$larIlarI birilerini korkuttu.

       - AYDINLANMANIN I$IĞI ve CAĞDA$ EĞiTiM KURUMLARI: KOY ENSTiTÜLERi.

               -   Yucel ve Koy Enstituleri

               - Koy Enstitulerinin Onemi ve Fen Okur YazarI Olmak

 

4-  Ermeni Teroristler tarafindan Berlinde Sehit Edilislerinin 86 yilinda Dr. Baheaddin Sakir ve Cemal Azmi Beyleri analim

 

 

CEKIRDEK HAREKATI


    Cekirdek Harekati onemli!!!

    Cok onemli bir kampanya hic bir maliyeti yok ve sayilamýyacak kadar faydasi var.

    Evde yediðimiz meyve cekirdeklerini kiraz,kaysI,erik,karpuz, kavun vb...
    sonbahar aylarinda (cimlenmesi icin yaðmurlarin baslayacagiý mevsimlerde) piknige,
    daga, gezmeye gittiðimiz arazilere topraga gomup uzerine de bir miktar su dokersek
    bunlarin bir kismi tutacak ve doganin dengesinin korunmasinda yarar saglayacak.

    Sebzelerde oldugu gibi, yakinda meyve lerde de hibrit tohumlar yayginlasinca,
    cekirdekten aðac yetisme  imkani ortadan kalkacak.Bu nedenle elimizi cabuk tutup ulke
   sathina ne kadar ekebilirsek o kadar yararl,i oluruz.Bu kampanyayi yuruten Tema vakfina tesekkurler. ( HIKMET ERSOY)

 

***

-ALMANYA

-FREIBURG KENTiNDE COĞUNLUKLA YABANCILARIN OTURDUĞU EVDE YANGIN: 2 OLÜ

 

BERLiN (A.A) - 17.04.2008 - Almanya'nIn Freiburg kentinde, cogunlukla yabancIlarIn oturdugu 5 katlI binada cIkan yangInda biri cocuk iki ki$i oldu, 4 ki$i yaralandI.

Freiburg polisi ve itfaiye tarafIndan yapIlan acIklamada, gece yarIsI cIkan yangInda 13 ya$Indaki bir kIzIn ve 20 ya$Indaki bir erkegin dumandan zehirlenerek oldugu, biri hamile olmak uzere 4 ki$inin agIr yaralandIgI belirtildi. Hamile kadInIn komada oldugu kaydedildi.

YangInda hayatInI kaybedenlerin kimlikleri ve milliyetleri hakkInda acIklama yapmayan polis, 50 daireli binanIn 1. katInda cIktIgI belirlenen yangInIn teknik arIzadan kaynaklandIgInIn tahmin edildigini bildirdi.

Bir polis sozcusu de yangInla ilgili olarak Bild gazetesine yaptIgI acIklamada, yangInIn bir dairenin icinde cIkmasI nedeniyle bunun yabancI du$manI bir olaydan kaynaklanmadIgInI du$unduklerini soyledi.

(ERB-EA-CA)

 

***

 

-ALMANYA

-GENCLERiN ÜCTE BiRi YABANCI SAYISINI COK FAZLA BULUYOR

 

BERLiN (A.A) - 17.04.2008 - Almanya'da genclerin ucte biri, ulkelerindeki yabancIlarIn sayIsInI cok fazla buluyor.

Neue Osnabrucker Zeitung gazetesi, gencler arasIndaki $iddet olaylarInI ara$tIran bir calI$ma grubunun hazIrladIgI gizli bir rapora dayanarak verdigi haberde, her uc Alman ogrenciden birinin Almanya'da cok fazla yabancI olduguna inandIgInI belirtti.

Almanya ici$leri BakanlIgI ve A$agI Saksonya Kriminolojik Ara$tIrma Enstitusu tarafIndan yaptIrIldIgI belirtilen ara$tIrmayla ilgili raporun, bugun Brandenburg eyaletindeki Bad Saarow kentinde yapIlacak ici$leri BakanlarI KonferansIna sunulacagI ifade edilen haberde, 9. sInIfa giden her 5 ogrenciden birinin islam kar$ItI tutuma sahip oldugu kaydedildi.

Ara$tIrmaya gore, her 13 Alman ogrenciden biri, gamalI hac yapma ya da yabancIlarIn mallarIna saldIrI gibi bir suc olayIna katIldIgInI soyledi.

Eyaletlerin ici$leri bakanlarInIn katIlacagI konferansta ise Irak'ta ya$ayan HristiyanlarIn Almanya'ya kabul edilmeleri, ic guvenlik konusunda yeni bir program geli$tirilmesi ve gencler arasIndaki $iddet olaylarInIn ele alInacagI ifade edildi.

Konferansta, a$IrI sagcI Almanya'nIn Milliyetci Demokratik Partisi'nin (NPD) olasI kapatIlma davasInIn da goru$ulecegi, ancak bakanlarIn bu konuda nihai bir karar almayacaklarI kaydedildi.

(ERB-EA-MCT)

 

***

 

-ALMANYA

-EYALET iCi$LERi BAKANLARI, A$IRI SAĞCI NPD'NiN

KAPATILMASI KONUSUNDA ANLA$AMIYOR

-A$IRI SAĞCILAR, SAKSONYA-ANHALT EYALETi

iCi$LERi BAKANINI TEHDiT EDiYOR

 

BERLiN (A.A) - 17.04.2007 - Almanya'nIn Brandenburg eyaletinin Bad Saarow kentinde ici$leri BakanlarI KonferansInda bir araya gelen eyalet ici$leri bakanlarI, a$IrI sagcI Almanya'nIn Milliyetci Demokrat Partisinin (NPD) kapatIlmasI konusunda anla$amIyor.

Hristiyan Birlik partileri (CDU/CSU) tarafIndan yonetilen eyaletlerin ici$leri bakanlarI, NPD'nIn kapatIlmasI yerine, devlet tarafIndan bu partiye saglanan para yardImInIn kesilmesini isterken, Sosyal Demokrat Partili (SPD) bakanlar, NPD'nin kapatIlmasInI istiyor.

A$agI Saksonya eyaletinin CDU'lu ici$leri BakanI Uwe Schunemann, NPD'ye parasal yardImIn kesilmesi icin yasal degi$iklik yapIlIp yapIlamayacagInI inceletirken, Bavyera eyaletinin CSU'lu ici$leri BakanI Joachim Hermann, devletin, bir yandan NPD'nin AnayasayI Koruma Dairesi tarafIndan izlenmesi icin para harcamasInI, diger yandan da NPD'yi parayla desteklemesini ele$tirdi.

ici$leri BakanlarI KonferansInIn ba$kanlIgInI yuruten Brandenburg eyaletinin CDU'lu ici$leri BakanI Jorg Schonbohm, paranIn kesilmesi fikrini iyi buldugunu, ancak buna cok az $ans tanIdIgInI soyledi.

Tek CDU'lu bakan olarak NPD'nin kapatIlmasInI isteyen Mecklenburg-Vorpommern eyaleti ici$leri BakanI Lorenz Caffier ise, NPD'nin sorun olmadIgI eyaletlerdeki algIlamalarIn, sorun te$kil eden eyaletlerde oldugundan farklI oldugunu belirtti.

Almanya ici$leri BakanI Wolfgang Schaeuble ise, NPD'nin kapatIlmasI konusunun bu partinin yararIna olabileceginden, kamuoyunda tartI$IlmasInIn sona erdirilmesini istedi.

SPD Alman Meclis Grubu Ba$kanI olan eski Savunma BakanI Peter Struck, ozel televizyon kanalI N24'e yaptIgI acIklamada, NPD'nin kapatIlmasI icin dava acIlmasInI gerekli gordugunu soyledi.

Saksonya-Anhalt eyaleti ici$leri BakanI Holger Hovelmann, NPD'nin kapatIlmasI amacIyla dava acIlmasI icin yeterli delilin toplandIgInI belirtti.

Ote yandan Hovelmann'In a$IrI sagcIlar tarafIndan internette tehdit edildigi, NPD'nin internet sayfasInda da kendisine yonelik buyuk hakaretler bulundugu bildirildi.

Hovelmann, nisan ba$Inda Magdeburg kentindeki a$IrI sagcI "Blue White Street Elite" adlI grubu yasaklamasIndan sonra, kendisine yonelik tehdit ve hakaretlerin arttIgInI soyledi.

(ERB-EA-AL$)

 

***

http://www.hurriyet.de/?navi=article&grp=Spor&an=1089

 

HESSEN´DE EN BÜYÜK VATANSPOR

 

Isa DEVECEKEN/FRANKFURT

 

Bad Homburg Vatanspor finalde Hattersheim Turkspor´u 3-0 yenerek Ataturk KupasI Frankfurt Ba$konsolosluk Bolgesi $ampiyonu oldu. Ba$konsolos Bogac Guldere´nin elinden birincilik kupasInI alan Vatanspor, Karlsruhe birincisi Wiesloch Turkspor ve Mainz $ampiyonu Cosmos Koblenz ile 1 MayIs Per$embe gunu Karlsruhe´de Orta Almanya $ampiyonasI icin mucadele edecek

TÜRKiYE Cumhuriyeti Berlin Buyukelciligi tarafIndan her yIl organize edilen geleneksel Ataturk KupasI Futbol TurnuvasI, Frankfurt Ba$konsolosluk Bolgesi (Hessen Eyaleti) $ampiyonu Bad Homburg Vatanspor oldu. Bad Homburg Sandmuhle sahasInda yapIlan ve Frankfurt Ba$konsolosu Salih Bogac Guldere, Konsolos Guclu Kalafat, Konsolos Muavini Orcun Ferit Ba$aran ile cok sayIda futbolseverin izledigi $ampiyonada Vatanspor, final macInda Hattersheim Turkspor'u 3-0 maglup ederek birincilik kursusune cIktI. TurnuvanIn ucuncusu ise penaltI atI$larInda Eltville Bosporuspor´u 5-2 yenen Frankfurt Turkgucu oldu.
Vatanspor- Turkgucu:

Ev sahipligini Bad Homburg Vatanspor´un ustlendigi turnuvada maclar centilmence ve dostane bir havada oynandI. Hessen Eyalati´nden 4 takImIn i$tirak ettigi sampiyonada ilk mac ev sahibi Bad Homburg Vatanspor ile Frankfurt Turkgucu arasInda oynandI. 5. dakikada Frankfurt defansIndan kaptIgI topla ceza sahasIna giren Vatansporlu Viktor sert bir $utla skoru 1-0 yaptI. iki dakika sonra Turkgucu´nun antrenor oyuncusu milli futbolcu Engin Ozdemir, kullandIgI ko$e vuru$unda topu filere gonderdi: 1-1. 25. dakikada geli$en atakta ilk golun sahibi Viktor, sagdan ilerleyen Semih'in 'al da at' dercesine gonderdigi topu filelerle bulu$turup Vatanspor'n finale cIkmasInI sagladI: 2-1
Turkspor-Bosporus

Gunun ikinci macInda Turk Hattersheim ile Bosborus Eltville kar$I kar$Iya geldiler. Eltville´nin antrenor oyuncusu Anu, Serdar'In ara pasIyla ceza sahasIna girip sert bir $utla takImInI 1-0 one gecirdi. Cok sayIda gol pozisyonu degerlendiremeyen Hattersheim 24. dak. Be$ir ile skoru e$itledi: 1-1. MacIn berabere bitmesi nedeniyle yapIlan penaltI atI$larI sonrasInda da Hattersheim, Eltville'yi 4-2 maglup etti ve ikinci finalist oldu.

iki $ut direkten dondu

TurnuvanIn finalinde Vatanspor, Turk Hattersheim kar$IsInda ba$tan sona ustun gorundu. Vatanspor, 10. dakikada kaptan Aytac ile 1-0 one gecti. 16. dakikada Semih'in gonderdigi top once iki direk arasInda gidip geldi sonra da kaleci Aygun'e carparak dI$arI gitti. iki dakika sonra da Viktor'un sert $utu direkten dondu. 25. dakikada Radu farkI ikiye cIkarIrken bir dakika sonra Semih macIn sonucunu belirledi: 3-0.
Birincilik kupasI ve 500 Euro para odulu

Hessen $ampiyonu olan Vatanspor, 1 MayIs tarihinde Karlsruhe'de yapIlacak olan  Orta Almanya $ampiyonasIna katIlma hakkI elde etti. Vatanspor´a $ampiyonluk kupasI ile 500 Euro´luk birincilik odulunu veren Frankfurt Ba$konsolosu Salih Bogac Guldere, turnuvanIn Ulu Onder Ataturk'un adIna yakI$acak $ekilde gercekle$tigini ve takImlarIn buyuk sportmenlik ornegi gosterdiklerini soyledi. Turnuvada ayrIca ikinci olan Hattersheim Turkspor´a 300, ucuncu Frankfurt Turkgucu´ne 200 Euro para odulu verildi.

BAD HOMBURG VATANSPOR: Timm, Mustafa, Jens, Cengiz, Erkan, Vural, Muslum, Aytac, Semih (Samet), Bastian, Viktor

HATTERSHEiM TÜRKSPOR: Aygun, ibrahim, Ümit, Serhat, Mohammed, Muhammet, Serkan, Ugur, Ali, Yunus, Be$ir

VATANSPOR $AMPiYONFinalde Hattersheim Turksporú 3-0 yenerek Ataturk KupasI Hessen elemelerini kazanan Bad Homburg Vatanspor, Karlsruhe'de Orta Almanya $ampiyonasIna katIlma hakkI elde etti
KUPAYI BA$KONSOLOS VERDiFrankfurt Ba$konsolosu Salih Bogac Guldere, $ampiyonluk kupasInI Vatansporlu Samet Karadag'a verirken Bad Homburg'tan Karlsruhe de $ampiyon olmalarInI bekledigini soyledi.
FiNALDE CENTiLMENLiKHer ikiside Bezirksliga´da mucadele eden Vatanspor ile Turkspor arasIndaki final macI centilmence gecti.

 

***

http://www.yenicaggazetesi.com.tr/haberdetay.php?hit=6612

 

iSPANYA'DA ETA GERiLiMi

 

ispanya'nIn kuzeyindeki Bilbao kentinde meydana gelen patlamada 3 polis yaralandI.

La Ser radyosu yaptIgI duyuruda patlamanIn ETA orgutunun bir canta icine gizledigi bombanIn infilak etmesi sonucu oldugunu bildirdi.

Teror orgutuyle i$birligi icinde oldugu iddiasIyla hakkInda kapatIlma davasI acIlan Bask Mlliyetci Hareketi (ANV) dI$Indaki tum siyasi partiler, ETA'nIn saldIrIsInI kInadI. Siyasiler ise acIklamalarInda ETA'ya uyarIda bulundu.

17/04/2008 

 

***

 

-MAKEDONYA iLE YUNANiSTAN ARASINDAKi iSiM KRiZi

-BM OZEL TEMSiLCiSi NIMETZ'DEN, HIZLI COZÜM CAĞRISI

 

ÜSKÜP (A.A) - 17.04.2008 - Yunanistan ile Makedonya arasInda 17 yIldIr suren isim krizini a$mak icin caba gosteren BM ozel temsilcisi Matthew Nimetz, soruna hIzlI cozum bulunmasI cagrIsInda bulundu.

Taraflar arasInda bir dizi goru$me yuruten Nimetz, Üskup'te Makedonya Cumhurba$kanI Branko CIrvenovski ve Ba$bakan Nikola Gruevski ile bir araya geldi.

Nimetz, temaslarIndan sonra yaptIgI acIklamada, Makedonya'nIn NATO'ya uyeligini de engelleyen soruna ili$kin, ''bu konunun bircok alanda ilerlemeyi durdurdugunu, anla$maya ihtiyac oldugunu'' soyledi.

Matthew Nimetz, 17 yIldIr suren anla$mazlIgIn sona ermesi icin ''yapIcI'' yakla$Im cagrIsInda bulundu.

Nimetz, yarIn Atina'da Yunanistan DI$i$leri BakanI Dora Bakoyanni ile goru$ecek.

Yunanistan ile Makedonya arasInda Yugoslavya'nIn 1991 yIlInda dagIlmasIndan bu yana isim krizi bulunuyor.

Atina, Makedonya'nIn bu adI kullanIlmasIna, Yunanistan'daki aynI adlI bolgeye ili$kin toprak talebini gundeme getirebilecegi gerekcesiyle kar$I cIkIyor.

Yunanistan, isim sorunu cozulmeden NATO'nun Makedonya'yI ittifak uyeligine dahil etmesine kar$I cIkmI$tI.

(AP-ZER-MOC)

 

 

 

 

 

 

From: Levent Ersoy [leventers@gmail.com]

 

KOY ENSTITULERI NICIN BASARISIZ OLDULAR? Cok ba$arIlI oldular ve bu ba$larIlarI birilerini korkuttu.

 

Sevgili Arkada$lar

 

.ismet inonu 1946 yIlIndan itibaren Koy Enstitulerinin arkasInda durmamI$tIr.

Koy Enstitulerinin hedefi  cehaletin onune gecmek ve feodal yapIyI cokertmek idi

$imdi buraya bir yazarIn kaleme aldIgI bir yazIyI kopyalIyorum ayrIca link i de verecegim birazcIk uzun da olsa Lutfen okuyunuz.

Bu Projenin yuceligi hakkInda bilginiz daha da artacagIndan eminim.

 

 http://tr.wikipedia.org/wiki/Kullan%C4%B1c%C4%B1:Ruhisayman

 

 

KullanIcI:Ruhisayman

Vikipedi, ozgur ansiklopedi

Git ve: kullan, ara

1.konu

AYDINLANMANIN I$IĞI ve CAĞDA$ EĞiTiM KURUMLARI: KOY ENSTiTÜLERi.

Turk ulusu, 66 yIl once cagda$ topluma en hIzlI ula$Ilacak yolu, hem de %100 bu topraklarIn urunu olan yolu ya$ama gecirmi$ti. KOY ENSTiTÜLERiNi. "Yeni bir degi$im olgusunun, cagda$ degi$im surecinin icine giren Turk toplumu; O yollara tabloyu degi$tirme kararlIlIgI ve inancIyla cIkmI$tI 17 NiSAN 1940 Gunu, Cumhuriyetle birlikte. Toplum, butun varlIgInI, umutlarInI ve gelecegini cephelere ta$ImI$; silah olmu$, mermi olmu$ ve en sonunda zafer olmu$tu Kurtulu$ sava$Inda. KazanIlan bagImsIzlIgIn ardIndan gelen Cumhuriyetle birlikte ba$layan degi$im olgusu. 17 NiSAN 1940 Gunu her yerde, herkes'te ve her $eyde, yoktan var etmenin, her $eye yeniden ba$lamanIn ba$langIc noktasI olmu$tu. Butun yenilikler Mustafa Kemal tarafIndan topluma tanItIlmI$, anlatIlmI$tI. Egitimde de yeni Mustafa Kemal'ler olmalIydI. Bu alandaki onculugu, degi$imi ve yeniden varolu$umuzu haykIrmalIydIk tum dunyaya. Bu e$siz bir model, yepyeni bir sistem olmalI, kendini surekli geli$tiren ve yenileyen bicim ve yapIyI icermeliydi. Bu bir yanIyla bize ait olurken, diger yanIyla da evrensel ozellikte olmalIydI. Bu yeni modelimizi, tanItma ve uygulama misyonumuzu da, co$ku ve heyecan ile sunmalIydIk tum insanlIga. Bu yeni modeli yeni Mustafa Kemal'ler sunmalIydI insanlarImIza ve insanlIga. i$te o yeni Mustafa Kemal'ler; Hasan Ali YÜCEL, ismail HakkI TONGUC ve onlarIn onderligindeki kadrolardI. Bu misyonu onlar ustlenmi$ti ve topluma onlar sunacaktI. Her $eye yeniden ba$lamaktI bu aslInda... AslInda bu; Ya$ama dair guzel duygular, bilgili ve bilincli insanlarIn yeti$tirilmesi ve aydInlIk bir gelecek demekti. Bu model imece usulu ile ba$layan, buyuk emeklerle bezeli olmalI ve egitim seferberligi ile sunulmalIydI. Uygar ve aydIn ya$ama giden guvenli ve onurlu bir yol olmalIydI bu. Fakat, uygar ve aydIn ya$ama giden her yolun ba$langIcInda karanlIgIn yarasalarI, cehaletin kor kuyularI, i$birlikci suruler, onlarIn igrenc direni$leri ve direni$cileri hep vardI. AMA ASIL; EĞiTiMiN, BiLiMiN, AYDINLIĞIN, SANATIN ve EMEĞiN GÜCÜ, iNANCI VAR'DIR. i$TE; O CAĞDI$I DiRENi$CiLERiN, iĞRENC DiRENi$LERiNi EZEN, YOK EDEN GÜC, BU GÜC'TÜR. insanlIk tarihi; uretenlerle - somurenlerin, haklIlarla - haksIzlarIn, mazlumlarla - zalimlerin kavgalarIna tanIklIk eder ve bunlarIn oykuleri ile kurgulanIr. ...bu kavgalara kaynaklIk eden temel catI$manIn orta yerinde de, TOPRAK vardIr. Ulus olarak bizler, her zaman tarIma, topraga ve koye hep yakIn durduk. Bu yakInlIgImIza ragmen; bir kopukluk, bir eksiklik, bir bo$luk oylece orada duruyordu sanki hep. Duruyordu elbette! Cunku topragI cok yakIndan tanImIyor, suyun gucunu akIp gittigi kadar sanIyorduk. Bir diger yanda da Koy ve $ehir ya$amI yuz yIllarIn getirdigi dag gibi sorunlara gebe idi. Tum bunlara ragmen CUMHURiYET kazanImIyla cIkmI$tIk buyuk sava$larIn ardIndan. Cumhuriyetin en onemli hedefi; TOPLUMUMUZU uygar ya$am duzeyine ula$tIrmak ve cagIn yakalanmasInI saglamaktI. Bu da; Bilgi ile, Bilimsellik ile, Ulusal Üretiminin teknolojiyle bulu$masI, kendi kaynaklarIna dayalI Onurlu bir Ulusal ya$am bicimi ve AydInlanmI$ kafalarla olabilirdi ancak.. O halde insanImIz; bilgili olmalI, bildigini uygulamalI, yaratIcI ve sorgulayIcI olmalIydI. Butun bunlarI gercekle$tirebilecek bir sistem, bir model olmalIydI. i$te bu sistem KOY ENSTiTÜLERi idi. Koy Enstituleri projesi ve uygulamasI; Payla$Im icin dunyanIn yakIldIgI, yIkIlIp yok edildigi, yeni somurgecilik modelinin ba$latIldIgI sava$ yIllarIna denk geldi. Ne alt yapI vardI ne de ust yapI. Sava$ gurultuleri icinde sessiz ve derinden ba$layan bir hareketti Koy Enstituleri. Bu hareketi yaratan iki buyuk insan; YÜCEL ve TONGUC Ozverili ve pratigi cok cabuk yakalayabilen, yaratIcI Anadolu insanlarImIzdI. O yaratIcIlIk pratigine sahip diger Anadolu insanlarImIz gibi. Bir olanak saglandIgInda, Anadolu insanImIz bunu en iyi $ekilde degerlendirmesini bilir. i$te bunu cok iyi bilen bu iki buyuk insan, dunyada buyuk utkular kazanan kumandan-larIn yaptIklarI gibi; karanlIkla sava$Im alanIn secimini ve bu kutsal kavganIn yontemini tam bir dogrulukla belirle-mi$lerdi. Koy Enstitulerinin; Egitimin kutsal mabetleri olarak secimi kadar, bu egitim mabetlerinin kurulacagI yer ve yoreler de tam bir dogrulukla secilmi$ti. Anadolu insanI,hic ya$amadIgI topraklardaki sava$larda yuzyIllar boyu eriti-lip yok edilirken kendi topraklarInda yoklugun,yoksullugun ve cehaletin kor kuyularInda kotu yazgIsIyla ba$ ba$a bIra-kIlmI$tI.

i$te ilk kez birilerinin elleri uzanIyordu bu insanlara. Yerler arandI. iklimsel ve cografik ozelliklerden dogal yapIlara, ya$am oykulerini susleyen isimlerin olu$turdugu bakir yerlere,yoresel ve bolgesel kulturel ozelliklere kadar her $ey dikkate alInarak, bolge halkInIn o andaki ve daha sonraki ekonomik ya$am ve yapIlarI da kurgulanarak yapIldI bu secimler. AKSU, AKCADAĞ, AKPINAR, ARiFiYE, BE$iKDÜZÜ, CILAVUZ, CiFTELER, DiCLE, DÜZiCi, ERNiS, GONEN, GOLKOY, HASANOĞLAN, iVRiZ, KEPiRTEPE, KIZILCULLU, ORTAKLAR, PAZAROREN, PULUR, SAVA$TEPE ve YILDIZELi.

21 YERDE 21 GÜNE$ BOYLE PARILDADI.

Koy Enstituleri sadece koye ogretmen yeti$tirecek okullar degildi. Koy Enstituleri; Egitim ve uretim ile toplum arasIndaki ili$kiler sistemine, Turk du$unurlerinin cok iyi bildigi fakat cIkar yolunu bir turlu bulamadIklarI bir sorunun yanItI, hicbir ulkede e$i ve uygulamasI gorulmemi$ yepyeni nitelikteki egitim/uretim sisteminin cozumlenmi$ bir sunumuydu.

Koy Enstituleri; toplumsal geci$imizin niteligini en iyi bicimde kavramI$ olan Kemalizm ilkelerine dayandIrIlarak batI uygarlIgInI anlayIp yorumlamaya calI$Irken, diger yandan bu uygarlIga geci$ yollarInI, Turk toplumunun kendi yapI ve gereksinimlerine gore bulma yaratIcIlIgInIn e$siz bir bulu$udur. Koy Enstituleri, egitim davasIna sadece bir cozumleme bulmakla ve bu cozumun dogrulugunu gosteren ba$arIlarI olu$turmakla kalmamI$, aynI zamanda Turk toplumu uzerinde hicbir egitim kurumunun yapamadIgI olcude kalIcI etkilerde bulunmu$tur. Koy Enstituleri; AltI yIl bile denemeyecek kadar kIsa bir zaman sureci icinde: Egitim, Hukuk, Yonetim, Kultur ve Du$un hayatI uzerinde pek az ki$inin farkIna vardIgI olcude belirleyici ve kalIcI etkiler olu$turmu$ ORNEK EĞiTiM KURUMLARIDIR.

Bu etkiler ve elbette bu kalIcI ozellikler nedeniyle, Enstituler; yIkIcI ve gerici tertiplere ragmen devam etmi$, bu nedenle gunumuze degin varlIklarInI guclenerek surdurmu$lerdir.

Evet; Dun egitim ve ogretim boyle idi…ve i$te bunlardI Koy Enstituleri

PEKi, NASIL VE HANGi GEREKCELERLE KiMLER TARAFINDAN, NiCiN KAPATILDI?

Koy Enstituleri; (Demokrat Parti iktidarInIn bizzat ve planlI bicimde yazI ve yayIn alanlarInda etki gucu olan bir cok satIlIk kalem sahiplerini besleyip te$vik ettirdigi KAR$I DEVRiM calI$malarIna ragmen) Turkiye'nin; geli$me, cagI yakalama ve modernle$me yolundaki inanc ve isteginin canlI ta$IyIcIlarI olmu$, Turkiye'nin koy davasInI uzak yorelerin dillerine ve beyinlerine kazIyan Makal'lardan tutuverin de on binlerce Enstituluye kadar, en karanlIk yIllarda bile, egitimde yeni bir yapIlanma modelinin ornegi olarak sapa saglam ve dimdik ayakta durmayI ba$arabilmi$lerdir. Uzak veya yakIn tarihimizde cogu kez gorulen orneklerin aksine, dagIlIp kaybolan, yok olup unutulan kurumlardan biri olmamI$, genc Turkiye'nin ve Turk Devrim tarihinin en gorkemli yapIlarI olmu$lardIr.

O gunlerde Koylerimizin vasIflI ve beceri sahibi insan gucune cok buyuk gereksinimi vardI. Ne yazIk ki bu gereksinim, Koy Enstituleri kapatIldIgI icin gunumuzde de hala suruyor. Koy Enstituleri; toplumun uyanIp, aydInlanmasInI istemeyen, bu surec ve sonuctan olesiye korkan karanlIk gucler, toprak agalarI, i$birlikciler ve gerici cevreler tarafIndan kapattIrIldI. Koy Enstitulerinde; 40 000 Ogretmen, 5 000 SaglIk Memuru, 5 000 Ebe, 5 000 Ziraat Tenkisyeni, 1 000 TarIm Kooperatifcisi, 1 000 Ziraat oncusu, 1 000 Nahiye Muduru yeti$tirilecek ve 1945-1955 yIllarI arasInda bu alanlardaki sorunlar bitirilecek, daha 1960 yIlIna gelmeden okulsuz ve ogretmensiz tek bir koy kalmayacak, dogu hizmeti, rotasyon gibi sorunlarla ulkemiz hicbir zaman tanI$mayacaktI. Turkiye'nin 21 yerine Koy Enstitusu, ayrIca Hasanoglan'a da Yuksek Koy Enstitusu kurulmu$tu. Amac, o bolgenin cocuklarInIn, o bolgenin ogretmen gereksinmesine gore yeti$tirilmesi ve kendi yerle$im alanlarInda gorev yapmalarIydI. Eger KOY ENSTiTÜLERiNiN ONÜ KESiLMESEYDi; •8 yIllIk zorunlu temel egitim, 1997'lere kalmadan daha o donemde cozumlemi$ olacaktI. •Ogrenciler ilgi ve yeteneklerine gore yeti$tirilecekleri icin,bu gun kar$ImIza cIkan meslek secimi kararsIzlIklarI ve yanlI$lIklarI hicbir zaman ya$anmayacaktI. •Koylerimiz teknolojinin verilerinden yararlanacak, koylulerimiz cagda$ ve modern bir ya$am icerisinde olacaktI. •KIz ogrenciler sayesinde koy kadInI aydInlanacak a$IrI nufus artI$I engellenecek, ana-cocuk saglIgI sorunu diye bir sorunu coktan unutmu$ olacaktIk. •Gunumuzde ya$adIgImIz ve temelinde uretim ve ekonomik nedenler olan, koyden kent'e goc ve bunun sonucunda olu$an gecekondula$ma olgusu olmayacak, "koyun kentle$mesi" hedeflenirken, gunumuzdeki "kentin koyle$mesi" sorunu ya$anmayacaktI. •TopraksIz kalmI$ insanlar sorununa, insansIz kalan topraklar sorunu eklenmeyecekti. •Boylece "Orada, Uzaktaki Koy", hala uzakta kalmI$ koy olmayacaktI. UnutmayalIm ki; gitmedigimiz bir yer bize ait degildir.

Koy Enstituleri'nin kapatIlmasI; toprak agalarInIn, cIkarcI marjinal cevrelerin oy sayIlarInI tum degerlerin uzerinde tutan cirkin politikacIlarIn, populist yakla$ImcIlarIn, satIlIk kalemlerin ve Kar$I Devrimci gerici takImInIn i$birliktelikleri ve kI$kIrtmalarI sonucu gercekle$mi$tir.

Onlara gore; sozde dinsiz, Allah'sIz ve ahlaksIz solcularIn, komunistlerin tumu ocu idi ve geliyorlardI.

AslInda gerici ve cIkar cevrelerinin beklentileri ve korkularI; ne solcular, ne komunistler, ne din kaygIsI ve ne de iktidara ta$IdIklarI sagcIlar'dI. KaranlIgIn kan emici yarasalarI sadece aydInlIktan ve I$Iktan korkar. i$te yok etmek istedikleri bu AYDINLIK ve PIRIL PIRIL ONURLU gelecekti. Cunku boyle bir gelecekte onlara asla yer olmayacaktI. AsIl korktuklarI bu idi ve bundan korkuyorlardI. Cunku; ArtIk insanImIz, ozellikle koyumuz ve koylumuz uyanIyor, "cekirdek"ten yeti$meye ba$lIyordu. Kimsenin beynine hukmedemeyecekleri "AydIn bir ku$ak" olu$uyor ve onlar gumbur gumbur geliyordu. Toprak dagIlImIndaki dengesizlige kar$I; bilimsel, demokratik bir mucadele ve ba$kaldIrI geliyordu. Toprak reformunu ba$ka bir anlamIyla, halkIn kendisi gercekle$tirecekti. Bu kan emici cevrelerin korktuklarI tek $ey, bir halk hareketinin olu$masIydI. Egitim yoluyla olu$turulacak, haklI ve guclu bir halk hareketi kar$IsInda feodal yapInIn, agalIk sisteminin gucu ne olabilirdi ki? Kan emici ve i$birlikci bu cevreler, tum bu olup bitenlerin en ba$Indan beri farkInda ve bilincindeydi, duzenleri artIk iyiden iyiye cokmeye ba$layacak, "aga oyle istiyor, oyle olacak" saltanatI sona erecekti.

Turkiye' nin cok partili sisteme geci$iyle birlikte(1946), siyasetimiz de calkantIlI bir doneme girmi$ti.

Ataturk ilke ve Devrimlerini hedef alma yurekliligi gosteremeyen, her yobaz ve i$birlikcinin yaptIgI gibi "Sahibine sovemiyorsan, e$eginin semerine sov" yontem ve bilinci ile, Koy Enstituleri hedef olarak alInIp, yerden yere vurulmaya ba$landI.

Ote yandan CHP'nin de demokrasiden ve egitimden odun verircesine, aydInlIk gelecegimizi yaratacak olan bu projenin mimarlarI; Hasan Ali YÜCEL, ismail HakkI TONGUC ve arkada$larInI Milli Egitim BakanlIgI'ndan uzakla$tIrmasI sonucu, bu cevrelere tam anlamIyla gun dogmu$tu.

ArtIk o efsane isimler ve kadrolar yoktu.

Burada sorgulama ve belirleme olmasI acIsIndan $unu ifade etmek istiyorum;

CHP; bu davranI$I ile kendi aydInlanma projesinin onunu yine kendisi kesmi$, bunu; iktidarInI surdurebilmek, 3-5 aganIn oy'unu almak adIna, yada ba$ka nedenlerle yapmI$tIr. Her ne neden veya nedenlere, yada ne adIna yapmI$ olursa olsun, sonuc olarak CHP o beklentisine HiC BiR ZAMAN kavu$amamI$tIr. Ama Ataturk kar$ItlarI, KAR$I DEVRiMCiLER arzularIna fazlasIyla kavu$mu$lardIr. Ne gariptir ki, onlarIn onunu acan da CHP olmu$tur. Bu sonuc, en buyuk vebal ve sorumluluguyla C.H.P.'nin omuzlarIndadIr.

Toplumun aydInlanmasI ve toplumu demokratikle$meye goturecek olan Koy Enstituleri'nin kapatIlmasI icin cIkarcI ve gerici cevreler ise, bu konuda uzerlerine du$en ne varsa, zaten onlarI yapmaktan hicbir zaman cekinmemi$lerdir.

Toplumun gozunun acIlmasI ve uyanmasI, kar$IsInda artIk varolmayacaklarInIn bilincinde olan bu asalak cevreler, cok partili sisteme gecildiginde ise mevcut ortamdan ve ko$ullardan yararlanarak; bilimsel, cagda$ ve laik egitimin onunu tIkamI$lar, bundan sonraki surecte de ulkeyi adeta imam hatip okullarIyla bezeyerek kendi potansiyel oy kaynaklarInI yaratacak sureci ba$latmI$lardIr.

1950'de Demokrat Parti'nin iktidara gelmesiyle Koy Enstitulerinin programI, ogretmen okullarInIn programIyla birle$tirilmi$ (1951), ve 1954 yIlInda cIkarIlan 6234 sayIlI yasayla tumden kapatIlmI$tIr.

...Van, a$iret reislerinden ve aynI zamanda DP'den milletvekili olan Kinyas Kartal'a, Koy Enstituleri'nin nicin kapatIldIgI, kapatIlma konusunun temelinde gercekten komunizm faktoru vardI da bu kapatIlma onun icin mi gercekle$tirilmi$ti? $eklinde sorulan bir soru uzerine; Koy Enstitulerinin komunist yuvasI olmadIgInI vurgulayarak $oyle yanIt vermi$tir:

"...Benim Van yoresinde 258 koyum var. Burada ya$ayanlar devletten daha cok bana baglIdIrlar. Sozumu dinlerler. Benim koyumden iki cocugu alIp Malatya'daki Akcadag Koy Enstitusu'ne goturduler. Cocuklar giderken dogru durust Turkce bilmiyorlardI. Orada egitildiler, yeti$tirildiler. Bana da baskIyla iki koye okul yaptIrdIlar. Cocuklar, okullara gelip ogretmen oldular. Ogrendiklerini ogrencilerine, ailelerine ve koyluye ogrettiler. Koyluler Turkce ogrendiler. iki yIl oncesine kadar koylunun tum i$lerini benim adamlarIm yapar, MektuplarIna kadar onlar yazar, devlet kapIsIndaki i$leri onlar takip ederdi. Butun bunlar ortadan kalktI. Sozlerimden uzakla$Ir oldular.. Tum bunlara Rusya'da egitim gormu$, Rus ordusunda subaylIk yapmI$ olan ben dahi izin veremezdim."

YukarIdaki ifadelerden de anla$IlacagI uzere; insanlara karanlIgI reva gormek isteyen cIkarcI gruplar, kendilerini topraga ve aynI zamanda insanlara da sahip olarak goruyorlardI. Onlar uzerinde, sozde, her turlu haklarI vardI.

i$te Koy Enstituleri bu yuzden kapatIldI. Komunizm ise sadece gorunurde bir bahane olarak kullanIldI.

"...Enstitu calI$malarI; gerektiginde degi$ken, ama bitmeyen, her zaman sureklilik gosteren bir uygulama icinde yapIlIrdI. Okul hic kapanmazdI Ogrenciler kIsa sureli izinlere, staj ve inceleme gezilerine, ba$ka enstitulerin yardImIna giderdi. Mezun olanlarIn enstitu ile ili$ikleri kesilmezdi. Ogretmen olarak Koyde gorev yaparken de ce$itli noksanlarImIz tamamlanIr, ortaya cIkan yeni ihtiyaclarImIzIn giderilmesi icin yardIm edilirdi. Ogretmenler,acIlan egitim kurslarInda yeni geli$meleri izleyip kendi deneylerini, kar$Ila$tIklarI zorluklarI ortaya atarlardI. Bunlara ortak cozumler uretirdik. Bu kurumlar yalnIz mezunlarIna degil, onlarIn ana-babalarIna ve tum koylulerin yararlanmasIna da acIktI. Koy Enstituleri, koyluye yol gosterici ve rehberlik ediciydi. KapanmamI$ olsaydIlar her bolgedeki enstitu o bolge halkI icin surekli egitim yapan bir merkez durumunda olacaktI..."

Boyle diyor SayIn Pakize TÜRKOĞLU.

Evet, Koy Enstitulerinin en temel hareket noktasI "EĞiTiM, ÜRETiM iCiNDiR" sloganInda ozetlenirdi.

..nereden nereye, degil mi?

Cok yazIk...

M. Ruhi SAYMAN 19.03.2006

e-posta:ruhisayman@mynet.com

 

2.konu:

Yucel ve Koy Enstituleri

Egitim alanInda kIrsal kesimde ya$ayan halk ile kentliler arasIndaki bozuk dengeyi e$itlemek ve koy halkIna pratik bilgi vermek amacIyla 1936'ta Saffet ArIkan'In Vekilligi doneminde Koy Egitmeni projesi uygulamasIna ba$lanIr. Askerligini onba$I veya cavu$ olarak yapan gencler, Ziraat BakanlIgI'nIn i$birligiyle, modern tarIm tekniklerini uygulayan Mahmudiye Devlet Üretme Ciftligi'nde yeti$tirilerek koylere gonderilir. Amac, koye hem bir ogretmen hem de modern uretim araclarI ve tarIm yontemleri saglamak ve egitimin mali yukunu hafifletmektir. ismail HakkI Tonguc yonetiminde ba$lanan bu projenin ba$arIlI olmasI uzerine 1937 ve 1939 yIllarInda cIkarIlan yasalarla koy egitmeni yeti$tirme deneyimi yaygInla$tIrIlIr. KIrsal kesime yonelik bu egitim uygulamasI hic $uphesiz daha sonra kurulan Koy Enstituleri icin uygun ko$ullar yaratmI$ ve Koy Enstituleri'ne geci$i kolayla$tIrmI$tIr. Yucel, Turkiye Buyuk Millet Meclisi'nde yaptIgI konu$masInda Enstitulerin ozelligini ve daha onceki kurulu$lardan farklIlIgInI vurgular: "Biz bu muesseselere koy ogretmen okulu demedik. Cunku evvelce bu isimde muesseseler vardI. BunlarI ona baglamak istemedik. Bunlar yepyeni $eylerdir. Enstitu kelimesini biz frenklerin telaffuz ettigi tarzda aldIk ve buna alI$tIk. [...] Biz koy enstitusunu sadece icerisinde nazarî tedrisat yapIlan bir muessese olarak almadIk. icerisinde ziraat sanatlarI, demircilik, basit marangozluk gibi amelî bir takIm faaliyetler de bulundugu icin okul adI ile anmadIk, enstitu diye isimlendirmeyi muvafIk gorduk." Koy Enstituleri Kanunu'yla ilgili tartI$malar sIrasInda Yucel, bu hareketin toplumda kentten uzak kalmI$ yeni bir sInIf yaratacagI iddialarInI $iddetle reddeder. Kar$It goru$te olanlar, bundan ba$ka, Koy Enstituleri'nin gerek kurulu$ ve gerekse ogretim yontemini ele$tirmi$lerdir. Bu baglamda ifade edilen kaygI ve du$unceler, koylulerin parasIz calI$tIrIlarak acImasIzca istismar edilecegi, kIz-erkek bir arada egitim gormelerinin ahlak anlayI$Ina aykIrI oldugu, Koy Enstituleri'nin keyfi olarak geli$tirilmi$ bir model oldugu ve sonucta da "yarIm munevver" yeti$ecegidir. Yogun bir caba gostererek bu projeyi gercekle$tirmeye calI$an Yucel ise, tutarlI bir egitim uygulamasIyla Turkiye'deki ogretmen acIgInIn 15 yIl gibi kIsa bir zaman icersinde kapatIlabilecegini vurgular. 17 Nisan 1940'ta Koy Enstituleri YasasI cIkarIlarak koy okullarInda gorev alacak olan ogretmenleri yeti$tirmek uzere kent ve kasabalardan uzak, geni$ arazisi bulunan uygun yerlerde Koy Enstituleri kurulmaya ba$lanIr. "Koy Enstitulerinde devletin az bir yardImI ile, ogretmen adaylarI, i$ icinde calI$arak hem kendi barInaklarInI, dersliklerini ve diger gereksinimlerini, calI$ma yerlerini yapmI$lar; hem de gereken genel kultur ile meslekî bilgileri ve tarIm calI$malarI yaparak koy icin gerekli olan beceriyi kazanmI$lardIr. Bunlar, i$i bilen ogretmen ve usta ogreticilerin rehberligi altInda gercekle$mi$tir." 1942-43 ogretim yIlInda, Koy Enstituleri'ne ogretmen, bolge okullarIna yonetici, gezici ba$ogretmen, ilkogretim mufetti$i ve kesim mufetti$i yeti$tirmek amacIyla Hasanoglan Koy Enstitusu bunyesinde Yuksek Koy Enstitusu acIlIr. Enstitulerin ilk resmî ogretim programI 1943 yIlInda yayImlanmI$tIr. Programa gore, ilkokulu bitiren cocuklar sInavla Koy Enstitulerine alInIr ve karma egitim uygulanIr. Toplam be$ yIl suren ogretim zamanInIn yarIsI kultur derslerine, dortte biri tarIm dersleri ve calI$malarIna, dortte biri de sanat ya da teknik derslere ve calI$malara ayrIlmI$tIr. Butun derslerde ve calI$malardaki temel yontemin 'yaparak ogrenme' ilkesi oldugu soylenebilir. Gerek ogretimin egitsel bir bicimde yapIlmasInda, okuldaki toplumsal ortamIn yaratIlmasInda ve gerekse topraklarIn i$lenip uygar bir egitim kurumunun olu$masInda ogrenci - ogretmen ili$kilerinin bir aile yuvasIndaki gibi icten olu$unun buyuk rolu olmu$tur. Zamanla sayIlarI 21'i bulan Koy Enstituleri 1944'ten itibaren yIlda ortalama 2000 ogretmen mezun etmeye ba$lar. Koylere gonderilen ogretmenlere tarIm arac ve gerecleri ile uretimde bulunmak ve gelirinden yararlanmak uzere tarla ve irat hayvanlarI verilir. Ogretmenlerin odevleri 1942 yIlInda cIkan 'Koy OkullarI ve Enstituleri Te$kilat Kanunu'nda belirlenmi$ ve 'okul ve kurslarla ilgili i$ler' ve 'koy halkInI yeti$tirmekle ilgili i$ler' diye ikiye bolunmu$tur. Ula$Ilmak istenen hedef, Ataturk'un halkcIlIk ilkelerine uygun olarak, geni$ halk kitlelerinin egitim duzeyini yukseltmek, boylece reformlarIn yerle$mesi icin gerekli ko$ullarI yaratmak, halkIn politik, ekonomik ve kulturel ya$ama aktif olarak katIlmasInI saglamak ve aynI zamanda kendi haklarI konusunda bilinclendirmektir. Enstituler, geni$ bir halk kutlesine ula$an bir egitim ve kalkInma etkinligi olmasI dolayIsIyla ulkenin geli$mesinde en buyuk katalizor olarak gorulebilir. Nitekim daha ba$langIc noktasInda kalan bu egitim modelinin ba$arIsI, 1946'ya kadar koylerdeki ogretmen acIgInI kapatan 16.400 kadIn ve erkek ogretmen ile 7300 saglIk memuru ve 8756 egitmen yeti$tirmi$ olmasIdIr. Mezunlar arasInda Mehmet Ba$aran (dog.1926), Talip ApaydIn (dog.1926), Fakir Baykurt (dog.1929) ve Mahmut Makal (dog. 1933) gibi yazarlar da bulunmaktadIr. $iir, hikaye ve romanlarInda koy sorunlarInI i$leyen bu yazarlar, sosyal, kulturel ve siyasal etkinlikler de gostererek koy insanInIn dunyasI icin bilinc yaratmI$lardIr. Koy Enstituleri sisteminin egitimimize en buyuk katkIsI, o gune kadar yalnIzca egitim kitaplarInda gorulen, fakat geleneksel egitimin etkisiyle, okula ve sInIflara giremeyen egitim ilke ve yontemlerini, doganIn icinde hayata gecirmek olmu$tur. Koy Enstituleri bunlarIn somut birer ornegini vermi$tir. Buralarda binlerce ogretmen adayI, bunlarI bizzat ya$ayarak ogrenmi$ler ve gittikleri okullara da bunlarI ta$ImI$lardIr. i$te; Hasan Âli Yucel'in asIl ba$arIsI, bu projeyi Buyuk Millet Meclisi'ndeki $iddetli ele$tirilere kar$In Meclis Genel Kurulundan gecirterek, ismail HakkI Tonguc'un yetki ve sorumlulugunda somut bir uygulama olarak gercekle$tirmi$ ve Ülkemize kazandIrmI$ olmasIdIr.

M. Ruhi SAYMAN 26.03.2006

e-posta:ruhisayman@mynet.com

"http://tr.wikipedia.org/wiki/Kullan%C4%B1c%C4%B1:Ruhisayman"'dan alIndI

 

 

From: kaman  <kaman@gmx.net>

 

 

Koy Enstitulerinin Onemi ve Fen Okur YazarI Olmak

Prof. Dr. ibrahim ORTA$

Cukurova Üniversitesi, Adana. iortas@cu.edu. tr

 

 

Ülkemizin egitim sistemi ve sonuc olarak yeti$tirdigi insan potansiyeli tartI$ma konusu olmaya ba$lamI$tIr. Sorunu $ematize edecek olursak; Ülkemiz egitim sistemi bugun her yonu ile sorgulanabilir duruma gelmi$tir.

Gunumuz bili$im teknolojisinde artIk okuryazar olmak yetmiyor. Biraz da bilim okuryazarI olmasI zorunlulugu ortaya cIkmI$ bulunuyor. Bu da dogal olarak fen-okuryazarlIgInI gundeme getirmektedir. Fen ve bilimin dogru ogretilmesi de bu konuda yetkin insanlarIn yeti$tirilmesi ve bu ogretiyi ogretmeleri gerekiyor.

Fen egitiminin ogrencilere benimsetilebilmesi icin ezbercilikten kurtarIlarak deneysel calI$maya, gozlem ve incelemeyi ogrenci merkezli olarak i$lenmesi gerekmektedir. Bu anlamda temel bilimlerin amacI yaratIcIlIgIn sInIrlarInIn zorlanmasI, bunlarIn kaleme dokerek insanlarIn beyninde $im$ekler caktIrabilecek $ekilde yeti$tirilmelidir.

           

Koy Enstitulerinin En Onemli KatkIlarIndan birisi de;

Koy Enstituleri uretim ve kultur eksenli oldugu icin ogrencilerin oz guvenini geli$tirmi$ olmasIdIr.

•         Turkiye'de Bilimsel Du$unceyi Koylere Kadar Goturmu$ olmasIdIr.

Bugun bilimsel devrimlerin yarattIgI etkiler ve bunlarIn sebep ve sonuclarI metodolojik olarak ogretilmemektedir.

Oysa bilimsel du$uncenin ne oldugu ne zaman ve hangi ko$ullarda dogdugu, insanlIgIn ve uygarlIgIn geli$mesinde ne tur etkiler yaptIgI ve gelecegi ne $ekilde etkiledigi oncelikle ogretilmelidir. Butun bunlar ancak fen okuryazarlIgI ile daha iyi saglanabilir. Ataturk diyor ki;

"…Hicbir mantIki delile dayanmayan, bir takIm geleneklerin, inanclarIn muhafazasInda Israr eden milletlerin ilerlemesi cok guc olur…" ve "…Milletimizin siyasal ve sosyal hayatInda, milletimizin fikir terbiyesinde rehberimizin bilim ve fen olacaktIr…"

Bu sozler, Mustafa Kemal'in ilerlemek icin pozitivist egitimi en temel arac saydIgInI gostermektedir.

Ya$amI Butunsel Anlamak icin Fen Okur YazarI olmak Gerekir

Ülkemizin temel sorunu olan organize olamam, gercegi bir butun olarak gorememe ve analitik du$unememesinin temelinde felsefe bilmemesi ve soyut du$unmemesinden kaynaklanIyor. Bunun temelinde de ilk okuldan itibaren ki$inin ciddi anlamda fen okur yazarI olmamasI yatmaktadIr. DoganIn i$leyi$ mekanizmasInIn her yonu ile Fizik, Kimya, Biyoloji gibi Fen derslerinde anlatIlIp ogretilirken, matamtik gibi doganIn dilini anlatan sayIsal yapIlanmayI unutmayalIm. Matematigin insanI yogun du$unmeye sevk eden; soyut du$unmeye alI$tIran cok yonlu bir zihinsel eylem oldugunun ornekleri ile anlatIlmalIdIr.

Bunun gercekle$memesi durumunda bireyler pozitif du$unme yeteneginden yoksun olacaklar, kar$Ila$Ilan her turlu sorunun cozumunde, bilimsel cozum yerine bilimdI$I arayI$lara yonelecektir.

Fen egitiminin ogrencilere benimsetilebilmesi icin ezbercilikten kurtarIlarak deneysel calI$maya, gozlem ve incelemeye dayalI ogrenci merkezli olarak i$lenmesi gerekmektedir.

Ezberci egitim sistemiyle; yorum yapamayan, ara$tIrmayan, du$unmek yerine ezberlemeye alI$tIrIlmI$, sormayan, "neden ve nicin"lerle ilgilenmeyen, ulke ve dunya sorunlarIna kar$I duyarsIz, ozguveni yetersiz bir ku$ak yeti$tirilmektedir.

Ya$am bir butun ve butunsel bakmak icin ba$ta fen bilimlerinin anla$IlmasI ve buna baglI olarak diyalektik bilincin geli$mesi gerekir. Boylece ki$i icinde bulundugu ortamI cok yonlu sorgulamaya ba$lar. Alman Filozofu Goethe, yakla$Ik 200 yIl once ya$ayan alman filozofu Goethe'nin diyalektik bakI$ acIsI ileride olacak felaketlerin onceden gorulmesi icin son derece onemlidir. Ne diyor Goethe 'Dogada hicbir $ey tek ba$Ina ve yalnIz degildir. Dogada her $ey; onundeki, ardIndaki, ustundeki, altIndaki, sagIndaki, solundaki $eylerle baglantIlIdIr' diyor.

            Turkiye'nin bugun dunya ile aynI nitelikteki Fizik, kimya biyoloji ve matematik kitaplarInI okutmasIna ragmen bilgiyi teknolojiye donu$turememesi sIk sIk sorulmaktadIr. Ancak temel neden hic birimiz ogrendigimiz bilgiyi hayata donu$turemedik. Hic birimiz en kucuk bir matematik denklemini ya$amda kullanamadIk. Cunku egitim sitemiz buna uygun degildir. Ancak bunun ko$ullarI vardIr. Koy Enstituleri gibi uretim agIrlIklI egitim modeli surdurulseydi, insanlar uretim icin de bilime gereksinim duyacaklardI. Eli i$e yatkIn insanlar dogacak ve bunlar gereksinimler otesinde bilimi kullanIyor olacaklardI. Koy Enstitulerinde pisagor baglantIsI 3 4 5 ili$kisi bina ko$elerinin oturtulmasI olarak atolyede ve uygulamalI olarak ogretilerek bilginin ne oldugu ve ya$amdaki onemi yapIlarak ogretiliyor. Ancak gunumun test agIrlIklI ve universiteyi kazanma ve universite de de bir an once okul bitirmeyi, akademisyenlikte de bir an once prof olmayI hedefleyen pragmatist yakla$Im ulkemizi verimsiz yapmI$tIr.   

Mustafa Kemal ve arkada$larInIn ongorusu cagda$ bir toplum yaratmak icin toplumu katIlImcI demokrasi anlayI$I ile egitmek ve geli$tirmekti. Bunun birinci basamagI ile laik egitim sistemiydi.  Ataturk'un  "Hayatta en hakiki mur$it ilimidir"  anlayI$InIn temlinde inanca dayalI din bilimlerini degil, akla dayalI pozitif bilimlerin tek yol gosterici ve aydInlatIcI oldugunu vurgulamI$tIr. Bunun icin ilk yatIklarI i$lemlerden biri dunya klasiklerinin Turkceye cevrisini benimsemi$tir. Kant batIdaki aydInlanmacInIn oncusu filozoflarIn akla dayalI anlayI$InI benimsemi$lerdir. Bunun icindir ki Cumhurba$kanI ismet inonu ogrencilerin cantalarInda dunya klasiklerini gorunce derinde etkilenir ve Turk toplumunun gelecege ili$kin ongorusune ve sagduyusuna guvendigini belirtir.

M.Kemal Ataturk,   "Ben, manevi miras olarak hic bir ayet, hicbir dogma, hicbir donmu$ ve kalIpla$mI$ kural bIrakmIyorum. Benim manevi mirasIm ilim ve akIldIr. Benden sonrakiler, bizim a$mak zorunda oldugumuz cetin ve koklu zorluklar kar$IsInda, belki gayelere tamamen eremedigimizi, fakat asla odun vermedigimizi, akIl ve ilmi rehber edindigimizi tasdik edeceklerdir. Zaman suratle ilerliyor; milletlerin, toplumlarIn, ki$ilerin mutluluk ve mutsuzluk anlayI$larI bile degi$iyor. Boyle bir dunyada, asla degi$meyecek hukumler getirdigini iddia etmek, aklIn ve ilmin geli$imini inkâr etmek olur. Benim Turk Milleti icin yapmak istediklerim ve ba$armaya calI$tIklarIm ortadadIr. Benden sonra, beni benimsemek isteyenler, bu temel eksen uzerinde akIl ve ilmin rehberligini kabul ederlerse, manevi mirascIlarIm olurlar."

Bir ba$ka soylevinde Ataturk, gencligi yeti$tiriniz diyor. Onlara ilim ve irfanIn (kulturun) muspet fikirlerini veriniz. istikbalin aydInlIgIna onlarla kavu$acaksInIz. Hur fikirler tatbik (uygulama) mevkiine kondugu vakit Turk milleti yukselecektir.

Butun bu soylemler akIl ve aydInlanma devrimini kavramI$ bir anlayI$In urunu olarak ancak sunula bilir. Ki$ilerin akIl yolunu benimsemeleri ve aydInlanmacI olabilmeleri icin oncelikli olarak erken donemlerde muspet bilimler ile tanI$malarI ve ele$tirel bakI$ acIsIna sahip olmalarI gerekmektedir. Bu da fen okuryazarlIgI ile saglanabilir.

 

Ne YapmalIyIz?

Ülkemizin son yIllarda ya$adIgI bir cok sosyal ve toplumsal olgu ile fen okur yazarlIgI arasInda ciddi bir ili$ki bulunmaktadIr. Fen bilimleri egitimi her yonu ile ogrencinin kafasIndan yaparak, gorerek ogrenmeyi ve ele$tirel bakmayI buda farkIna varIlabilirlig i ortaya koymaktadIr. FarkIna varIlabilirlik, olup biteni gormek ve yurtta$ olma bilincini beraberinde getirmektedir.

Bilim ve teknolojiye geci$ ve cagda$ bir toplum yaratmak icin mutlaka fen okur yazarlIgInI yaygInla$tIrmamI z gerekir. Fen okuryazarlIgI insanIn farkIna varIlabilirlig ini geli$tirecektir. Bu anlayI$ ki$ini birey ve daha da ilerisi yurtta$ olma bilincini geli$tirecektir. Yurtta$ bilinci geli$mi$ toplumlar ya$amIn her alnInda geli$mi$ demokrasisi yerle$mi$ uretici toplumlardIr. SanIrIm Koy Enstituleri mantIgI koylu toplumu egiterek toptan kalkInmayI ve demokratik bir toplum olarak ya$ama katkI sunmayI hedefliyordu.

 

 

From: Sefa Yurukel [sefa.tgrf@gmail.com]

 

Ermeni Teroristler tarafindan Berlinde Sehit Edilislerinin 86 yilinda Dr. Baheaddin Sakir ve Cemal Azmi Beyleri analim

 

Degerli Dostlar,

Bildiginiz gibi 15 Mart 2001 yilinda Sadrazam Talat Pasa, ondan bir
yil sonrada Ittihat Terakki Merkezi Ümumi uyesi ve Osmanli
Imparatorlugu Teskilati Mahsusa (Milli Istihbarat Teskilati-MIT) Sefi
Dr. Baheaddin Sakir ve Trabzon Vilayeti Eski Valisi Cemal Azmi Beyin
Bati Destekli Ermeni Teror hucreleri tarafindan, 1915 yilinda Vatan
Savunmasi amaciyla Ermeni ihanetine karsi yaptiklari ve uyguladiklari
Tehcirde cok onemli Gorevler ustlendikleri icin Berlinde Sehit
edilislerinin (17 Nisan 1922) bugun 86. yildonumu. Bu iki Vatan
evladinin Turk Milletine verdigi onurlu faydalarin sayesinde
Yuzbinlerce Turk Bati ve Rusya destekli Ermeni cetelerinin
soykirimindan kurtulmus ve ayni zamanda Ebedi onderimiz Mustafa Kemal
Ataturkun baslattigi Kurtulus savasina tehcirle birlikte dolayli
olarak guvenilir harekat ve kongre yapma bolgeleri olusturmuslardir.

Bu iki Millet ve Devlet Buyugumuzu sukranla aniyor anilari onumdede
her Turkum diyeni saygiyla egilmeye davet ediyorum.
Su anda Berlinde Turk Sehitliginde Mezarlari bulunan bu sehitlerimizin
ziyaret edilmesi ve anilmasinin kendilerine bir Sukran borcu oldugunu
bilerek, her kendisine Turkum diyeni bu iki Millet Buyugumuzun
Mezarlarini ziyaret etmeye ve sahip cikmaya davet ediyorum.

Topraklari Bol, Ruhlari Saad, Mekanlari Cennet Olsun.

Saygilarimla
Sefa M. Yurukel
Lahey Turklre Soykirimlari Arastirma Vakfi Baskani
Hollanda
tel.0031627035256
tel. 004795298366

 

ITG TELEFON HATLARINI KULLANINIZ.

TURKISH FORUM UN ANLASMA YAPTIGI ITG SIRKETI

 VASITASI ILE YAPACAGINIZ KONUSMALARIN NET GELIRI TURKISH FORUMA BAGIS OLARAK DONECEKDIR

IHTIYACIMIZ OLAN FONLARI SIZE HIC BIR ILAVE VEYA EK HARCAMA OLMADAN BIZE NASIL ULASTIRABILECENIZI GORMENIZ ICIN

LUTFEN  TIKLAYINIZ , ABONE OLUNUZ ..HIZMETE DEVAM ICIN BIZE IMKAN TANIYINIZ ..  

Tasarruf icin diz ustu veya masa ustu bilgisayarinizi her gittiginiz yere cebinizde tasimayiniz

 

Nerede Olursaniz Olun Ceb Veya Ev Telefonunuzdan

En Ucuz Telefon Fiatlari, En Temiz Hatlar ve

En Suratli Baglantilar icin    http://turkishforum.itgcards.com/turkce/

 

AIDATLARINIZ VE BAGISLARINIZI LUTFEN YARINA BIRAKMAYINIZ,

TURKISH FORUM'UN 

SIZE, TURKIYEYE VE DUNYA TURK TOPLUMUNA  HIZMETINI   DESTEKLEYINIZ

TURKISH FORUM Ana DagItIm Serveri Yeni Emniyet ProgramlarI ve Teknolojinin Sundugu En HIzlI Multi DagItIm HatlarI ile 5 KItadan 250 BIN Uyesine Hizmet icin yeniden Web Sistemine Yeniden Girdi.

Turkish Forum'u Ya$atacak Olan

AIDATLARINIZ VE BAGISLARINIZI LUTFEN YARINA BIRAKMAYINIZ

http://www.turkishforum.com/tr/bagis.html

Turkish Forum is an 501-C(3) Tax Exempt, Non Profit & Charitable Organization

~_~_~_~_~~_~_~_~_~_~_~_~_~_~__~_~_~_~__~_~_~_~_~_~_~_~_~_~_

 

 

 

 

TURKISH FORUM

Grassroots Makes the Difference

Join To Turkish Forum And In Turkish Forum Join With Turks And With Friends Of Turks Across The Globe . Turkish Forum  is Designed To Empower You As An Energetic And Effective Ambassador For Turkey,  For The Turkish Cause And For The Turkish World.

 

Grasroots-giris@turkishforum.org

  • Network, with national, regional, and local leaders.
  • Share experiences, with old and new friends from across the Globe
  • Sharpen your ability, at the national, state and local levels.
  • Learn effective ways, build coalitions, and mobilize your local grassroots base.
  • Develop effective methods; promote positive coverage of Turkish issues.
  • Engage with officials, Relations with Turkey, the growing impact of Turks in the political process.
  • Support Turkish Cause by supporting The Turkish Forum, www.turkishforum.com/tr/bagis.html

.Turkish Forum is an 501-C(3) Tax Exempt, Non Profit & Charitable Organization.

 Turkish Forum is a Network, PR and a Lobbying Foundation

Turk Forum Dayanisma, Halkla Iliskiler & Lobi kurulusudur

Gayemiz : Hur Dunya devletleri ve Turkiye arasIndaki  askeri, ticari ve kulturel ili$kilere zarar veren sorunlarIn giderilmesine destek vermek; Turkiye ile Hur Dunya devletleri arasIndaki stratejik ittifakIn oneminin kamuoyuna ve ozel sektore anlatmak; Turkiyenin tarih, kultur ve geleneklerinin Dunya devletleri tarafindan daha iyi anla$IlmasInI saglamak; Turkiyenin di$ Ticari gucunun dI$ politikamIzda kullanilmasi  icin ozel sektorler arasIndaki diyalogu arttIrmak; Turkiye icin Onemli olan konular hakkInda Uyelerimize bilgi iletmek, Dunya Turk Toplumunu Turkiye ve Turk toplumlarInIn sorunlarInI cozmek icin gerekli sahalarda topyekun mobilize ederek olaylarin akI$InI yonlendirmek.

Turkiyemize Gerektigi Anda Uzmanlık SahanIzda Gonullu Veya Ucretli Destek Vermek Icin Sizinle Temas KurmamIzI IstiyorsanIz

Lutfen Veri TabanIna KaydInIzI YapInIz

www.turkishforum.com/tr/turkdb.html

 

Turkish Forum'a Uye Olmak için:
Mesaj AldIgInIz E-Posta HesabInIzdan Once 
 
grassroots-giris@turkishforum.org 
Adresine içi Bo$ Bir Mesaj Gondermeniz Ve Sonra www.turkishforum.com/tr/turkdb.html 
ADRESINDEN VERI TABANINA KAYIT YAPTIRMANIZ YETERLI OLACAKTIR. 
Listeden CIkmak için ise Bilgiler En Sonda Verilmi$tir. 

To remove yourself from this list send a blank message to grassroots-cikis@turkishforum.org from the email account you are getting messages to

 

 

 

 

LISTEDEN CIKMAK ICIN:
Mesaj aldiginiz eposta hesabinizdan grassroots-cikis@turkishforum.org adresine ici bos bir mesaj gondermeniz yeterli olacaktir.

LISTEYE GIRMEK ICIN:
Mesaj almak istediginiz eposta hesabinizdan grassroots-giris@turkishforum.org adresine ici bos bir mesaj gondermeniz yeterli olacaktir.

Yorum, Fikir, Haberlerinizi bize iletebilirsiniz.
TurkishForum Projelerine Maddi Destek Vermek Cok Kolay!
TurkDB ucretsiz kaydinizi yaptirdinizmi?

TURKISH FORUMA CALISMALARI ICIN DESTEK VERINIZ  

  • OZEL serverlerini ve internet hatlarini bilgi iletimi icin acik tutan
  • Turkiyemize dis politakasinda TOPYEKUN DESTEK VERMEMIZI SAGLIYAN,
  • Turkiye Disindaki Turk Toplumlarina sistemli olarak destek veren,
  • Tum Turk Kuruluslari ile Turkiye ve Turk Halki icin beraber calisan,
  • Dunya Turk Toplumundan gelen bir itmeden dogan TEK KURULUSDUR.

 

__._,_.___

Sema Karaoglu, Founder               Meltem Birkegren, Director
www.DofA.org
www.wearetheturks.org

Daughters of Atat�rk is proud to promote Turkish Heritage across the globe. Mustafa Kemal Atat�rk shaped the legacy we proudly inherited.
His integrity and dynamism and vision constantly inspires us. We are thankful to him for walking the untrodden path, achieving the unimaginable dream, living the eternal vision. We are the Turks, we are the future of Turkey.




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

Hiç yorum yok: